Eesti
Filtreeri
Alanud aasta tõi muutuse ka pensioni teise samba väljamakstes

2017

Leppik: teise sambasse lisamaksete lubamine pole sugugi mõeldamatu
Rootsi tõstab pensioniea 64 aastale
Ministeerium kolmandale sambale erandit ei kaalu
Kolmandast sambast võib saada suur komistuskivi
Pensionifondid teisest pensionisambast: paljude jaoks on see ainus pikaajaline sääst
Madise: riigil on õigus pensionit tulumaksuga maksustada

Kannatust II pensionisambaga

21.02.07 Äripäev

Kõik muudatused pensionifonde puudutavas regulatsioonis peavad olema väga põhjalikult läbi kaalutud ning olukorras, kus pensionifondide tasude muutmine võib osutuda vajalikuks, tuleb eelkõige toetada nende järk-järgulist muutmist, et tagada kogu pensionisüsteemi usaldusväärsus pikaajaliselt.

Tasub kindlasti märkida, et fondivalitseja poolt võetavad tasud ei ole ainuke ja peamine komponent, mida pensionikoguja arvestama peaks. Võrreldava pildi erinevatest pensionifondidest annab just pikemajalisem ajalooline pensionifondide netotootlus ehk tootlus, millest fondivalitseja tasud on juba maha arvestatud. Ka võib siinkohal esile tuua seda, et hetkel on pea kõikide pensionifondide väljalasketasud ja valitsemistasud seadusega kehtestatud piirmääradest selgelt madalamad.

Märgime ka, et rahandusministeeriumi hinnangul ei vastanud finantsinspektsiooni analüüs selgelt küsimusele, milline on siiski konkurentsiolukord kohustuslike pensionifondide turul ja kuidas see on muutunud pärast süsteemi käivitamist alates aastast 2002. Samuti ei selgunud üheselt, millel põhineb finantsinspektsiooni veendumus, et kohustusliku kogumispensionide tasude osas ei pruugi toimida efektiivne konkurents.

Lisaks ei toodud finantsinspektsiooni analüüsis välja seda, milline on kohustuslike pensionifondide valitsemise teenuse kasumlikkus (rentaablus) võrreldes teiste finantsteenustega. Näiteks fondivalitsejate kasuminumbris sisaldub ka nende poolt teenitud kasum teiste valitsetavate investeerimisfondide ning muude investeerimisteenuste osutamise arvelt. Väiksemad pensionifondide valitsejad on täna aga jätkuvalt kahjumis või tegutsevad suhteliselt väikese kasumlikkusega. Kui vaadata pelgalt fondivalitsejate kasuminumbrit, ei pruugi saada päris tõepärast pilti, kuna suurimate fondivalitsejate puhul, kes kuuluvad pankadega ühte kontserni, võivad nende emaettevõtjad (pangad) teatud kulud enda kanda võtta (näiteks reklaami eest tasumise), mistõttu pensionifondivalitsejate kasuminumber võib olla nö “ülepaisutatud”. Samuti leiame, et paralleelselt tuleks analüüsi teostamisel hinnata ning uurida ka teiste riikide samalaadsete pensionifondide alaseid regulatsioone ja rakenduspraktikat.

Aivar Sõerd
rahandusminister, Rahvaliidu liige